Movement Based Learning
Bouwstenen of Building blocks
Deze Building Blocks zijn de bouwstenen van de ontwikkeling die het leren bevorderen. Ze zijn gebaseerd op de natuurlijke, normale menselijke ontwikkeling en brengen veranderingen in focus, begrip, communicatie, organisatie en motoriek. De oefeningen zijn functioneel en direct inzetbaar.
Movement Based Learning kan helpend zijn bij:
Autisme
Hersenverlamming (CP)
ADD
ADHD
Spraak- en taalstoornissen
Dyslexie
Angelman syndroom
Syndroom van Down
Hersenbeschadigingen
Blindheid
Doofheid
Beschadigingen als gevolg van een beroerte
Wat doet Movement Based Learning?
De oefeningen van Cecilia Koetser ondersteunen de breinintegratie voor het leren met het gehele brein en helpen de neurologische ontwikkeling te bevorderen. Leren met het totale brein maakt het potentieel dat in het lichaam vastzit los en zo wordt het mogelijk de breingebieden te bereiken die eerst onbereikbaar leken.
Verbeteringen in leren en gedrag zijn vaak meteen duidelijk als het kind informatie kan ontvangen en zich tegelijkertijd weet uit te drukken. Het gebruik van het geïntegreerde brein creëert de mogelijkheid voor ieder kind om te leren praten, lopen, zelf te eten.
Verkennen
Wanneer we stilstaan bij de gangbare ontwikkeling van een kind, zijn we getuige van spontane bewegingen die de functie van het brein stimuleren. Deze ontwikkelingsbewegingspatronen en primitieve reflexen zijn uitgebreid bestudeerd. Als met Brain Gym oefeningen wordt gestart door een kind met speciale behoeften en dit fundamentele stuk ontwikkeling meer wordt verkend, creëren we een structuur waarin het kind steeds meer kan verkennen.
Hoe leren we een kind hoe je moet leren? We vallen terug op de meest fundamentele structuren voor het leren en laten het kind zien hoe te ontdekken, verkennen en creëren.
Over Cecilia Koester
Cecilia Freeman Koester is wereldwijd bekend vanwege haar werk met kinderen en volwassenen met speciale behoeften (special needs). Het opzienbarende en provocerende boek I Am the Child: Using Brain Gym® with Children Who Have Special Needs, gepubliceerd in 1998, beschrijft een periode van twee jaar dat C.Koester als leerkracht in het speciaal onderwijs werkte met elf kinderen met complexe ontwikkelingsachterstanden. Dit boek is een inspiratie dat de lezer inzicht geeft in wat kinderen met ernstige lichamelijke beperkingen nodig kunnen hebben om hun kwaliteit van leven te verbeteren.
Wereldwijde workshops
Vanaf 1998 heeft Koester in de hele wereld workshops verzorgd aan leerkrachten, counselors, therapeuten en ouders. De workshops zijn gebaseerd op het Brain Gym® programma. Ze leren hoe te werken met kinderen en volwassenen met speciale behoeften die zich verzetten, niet kunnen lopen of praten. Maar ook kinderen die niet kunnen focussen bij het lezen of mensen die uitdagingen ondervinden bij het uitvoeren van dagelijkse bezigheden.