Krijg jij je kind met geen mogelijkheid aan tafel voor iets nieuws op z’n bord? Of zit je als leerkracht met een leerling die het liefst élke dag precies hetzelfde eet? Grote kans dat er meer speelt dan kieskeurigheid.
Soms zijn het geen gewoontes of gedrag, maar nog actieve primaire reflexen die achter dit soort eetproblemen schuilgaan.
Primaire reflexen zijn automatische bewegingen waarmee baby’s worden geboren. Denk aan de zuigreflex om te drinken of de schrikreflex bij harde geluiden.
Normaal gesproken verdwijnen deze reflexen geleidelijk. Maar bij sommige kinderen blijven ze deels actief. En dat kan van alles beïnvloeden — van motoriek en leerproblemen tot... juist ja, eten.
Hier zijn reflexen die vaak meespelen bij eetproblemen:
Wurgreflex (gag reflex)
→ Kind kokhalst bij bepaalde structuren of smaken.
→ Moeite met tandenpoetsen of nieuwe texturen.
Zuig- en slikreflex
→ Kauwen lukt niet goed, voorkeur voor zacht of vloeibaar eten.
Babkin-reflex
→ Mond opent als er druk komt op handpalmen — mond-hand-coördinatie staat 'aan'.
Moro-reflex (schrikreflex)
→ Overgevoelig voor geuren, smaken, of nieuwe situaties.
→ Eten kan stressvol voelen.
ATNR-reflex (nekreflex)
→ Hoofd draaien verstoort slikken of bijten.
→ Kind draait liever hoofd weg van eten.
TLR-reflex (evenwichtsreflex)
→ Last van houding aan tafel, gespannen of juist slap lijf.
Door eenvoudige oefeningen kun je deze reflexen helpen integreren. Je hoeft geen gymzaal of dure spullen te hebben — juist het samen doen, spelenderwijs, maakt het krachtig.
Voor peuters (2–4 jaar):
Blazen met rietje of bellen blazen
Dierlijk kruipen (als een beer!)
Mondmassage met vingertop of zachte tandenborstel
Voor kleuters (5–7 jaar):
Tijgerhouding: op handen en knieën, hoofd omhoog
Rollen als een pannenkoek over een kleed
Balansoefeningen op een zitbal of kussen
Voor kinderen 8+:
Starfish-oefening: uitrollen van bolletje naar zeester
Bijt- of kauwspeelgoed gebruiken
Bal opgooien en vangen zonder hoofd te bewegen
Kijk goed wat het kind vermijdt. Is het structuur, temperatuur, geur?
Laat het kind zélf de controle houden. Geen dwang of druk.
Bied nieuwe voeding in mini-mini-stapjes aan. Herhaling is oké!
Maak het leuk. Speel en beweeg samen — dan komt het lijf tot rust.
Twijfel je? Vraag hulp van een reflexintegratie-therapeut.
Eetproblemen zijn niet altijd ‘tussen de oren’. Soms zit het letterlijk in het lijf. Door met reflexen aan de slag te gaan, ontstaat er vaak ruimte voor ontspanning — én voor nieuwe smaken.
Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Neem gerust contact met me op. Ik kijk graag met je mee!
Door Linda Vedder van De Leerbalans
Reflexintegratie & ontwikkeling bij kinderen