WoordBeeldTraining
Wat doen we bij WoordBeeldTraining?
WoordBeeldTraining is een trainingsprogramma voor kinderen met (ernstige) spellingsproblemen. Tijdens deze training oefenen de kinderen met de verschillende spellingscategorieën waarmee ze nog moeite hebben. Dit doen we door midden van een online oefenprogramma op de computer.
In de oefensessies wordt veel gebruik gemaakt van kleur:
Rood is de kleur die de rechterhersenhelft actief maakt. De rechterhersenhelft is goed in logica en het onderscheiden van details
Blauw is de kleur die de linkerhersenhelft actief maakt. De linkerhersenhelft is goed in het bewaren van overzicht en het zien van het geheel.
Groen is de kleur die de beide hersenhelften in balans brengt en zorgt voor een samenwerking tussen beide hersenhelften.
Deze training is geschikt voor kinderen die (ernstige) spellingsproblemen of dyslexie hebben. De methode heeft raakvlakken met de Kernvisiemethode en de methode 'Ik leer anders'.
Waarom spellen soms erg moeilijk is voor kinderen
Kinderen krijgen op school spelling en spellingsregels aangeboden om een auditief-analytische manier. Ze zijn voornamelijk gebaseerd op: Wat hoor je? Daarnaast zijn er bij elke spellingsregel eigenlijk wel uitzonderingen te bedenken, waardoor het er niet overzichtelijker op wordt.
Bij WoordBeeldTraining wordt ook het visuele beeld van een woord versterkt en wordt het woord geschreven, gevoeld en nagezegd. Hierdoor gebruik je meerdere zintuigen tegelijk en wordt het beeld krachtiger ingeprent in de hersenen. Dit verstevigt ook de samenwerking tussen beide hersenhelften.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen die moeite hebben met spelling, weinig steun aan spellingsregels hebben. Deze kinderen hebben veel meer baat bij analogie. We gaan op zoek naar woorden die op elkaar lijken en prenten ze op deze manier in. Om voor hen de basis te verstevigen, moet er gekeken worden waar zich de hiaten bevinden.
werkgeheugen
verwerkingssnelheid
performaal-verbaalkloof
individuele leerstijl van het kind
het vormen van woord- en klankbeelden
richtingsontwikkeling
De methode WoordBeeldTrainer kan gebruikt worden naast alle reguliere spellingsmethodes die op school worden gebruikt.
Voorwaarden om tot spellen te komen
Om tot spellen te komen, zijn er een aantal voorwaarden van toepassing. Hierbij kun je denken aan:
neuro-senso-motorische ontwikkeling (goed geïntegreerde reflexen
auditieve vaardigheden (auditieve discriminatie en analyse, synthese en temporeel ordenen)
visuele vaardigheden (visuele discriminatie en analyse, synthese en spatieel ordenen)
auditief-visuele koppeling (KlankBeeld en WoordBeeld)
taal- en schrijfvaardigheid (taalbegrippen, letterkennis
hemisfeerstimulering (stimulering van de tastzin)
werkgeheugen
klank-tekenkoppeling
Deze voorwaarden kunnen versterkt worden door oefeningen en spelletjes.
De verschillende trainingssessies
Tijdens de eerste sessie nemen we een aantal testen af bij het kind om te kijken of de spelling het probleem is, of dat het een dieperliggend probleem is met bijvoorbeeld het zicht of de reflexen.
Ook wordt tijdens deze sessie een dictee afgenomen om te bekijken op welke categorieën het kind uitvalt en waar we mee aan de slag gaan.
Als laatste gaan we nog aan de slag met het alfabet.
In de tweede sessie wordt het oefentraject bepaald en krijgen jullie uitleg over het online oefenprogramma.
In de derde en vierde sessie wordt de voortgang gecontroleerd met behulp van een clusterdictee. Aan de hand daarvan wordt het oefentraject dan bijgesteld.
De vijfde sessie is meestal de afsluitende sessie. In deze sessie nemen we nogmaals een dictee af en sluiten we het traject.
Soms is het nodig om nog een zesde sessie te plannen om de puntjes op de i te zetten.
Het totale traject zal 16 tot 24 weken in beslag nemen.
Voorwaarden om WoordBeeldTraining te kunnen volgen
het alfabet kennen en de uitspraak van de letters zoals in het a, b, c
gesproken woord kunnen beluisteren en nazeggen
geschreven woord kunnen overtypen (met afkijken)
geschreven woord overschrijven op papier
opeenvolgende letters bekijken
opeenvolgende klanken beluisteren
beeld en geluid bij elkaar brengen
De WoordBeeldTraining is toe te passen bij kinderen vanaf halverwege groep 3.